Інтэрв'ю з кіраўніком
08.11.2016

«Лягчэй паступаць правільна, калі ведаеш, што правільна»

Жыццё па Кодэксе

Клятва Гіпакрата, Бусідо (кодэкс самурая), Авіяцыйны Кодэкс. Сёння ўласныя зборы правіл і маральна-этычных нормаў паводзін маюць не толькі прафесійныя саюзы, але і канкрэтныя кампаніі. Свой прафесійны Кодэкс ёсць у Microsoft і Google, Apple і Amazon. З 2001 года ўласны Кодэкс прафесійнай этыкі дзейнічае і ў «Беларусбанку». У красавіку бягучага года ён пацярпеў змяненні і быў зацверджаны ў новым выглядзе. Пра тое, навошта супрацоўніку банка прытрымлівацца Кодэкса, якія сферы ён рэгулюе і якія карпаратыўныя каштоўнасці ляжаць у яго аснове расказаў Старшыня Праўлення банка Сяргей Пісарык.

писарик_— Сяргей Паўлавіч, Кодэкс прафесійнай этыкі работнікаў «Беларусбанка» стаў першым падобным дакументам у айчыннай банкаўскай сферы. Чым была прадыктавана неабходнасць яго распрацоўкі?

— Сапраўды, у гэтай галіне, як і ў многіх іншых, банк стаў першапраходцам. Толькі праз 2 гады ўласны Кодэкс быў зацверджаны ў Нацыянальным банку. У пачатку «нулявых» актыўна закладваўся падмурак сучаснай банкаўскай сістэмы, праходзіла своеасаблівая самаідэнтыфікацыя супрацоўнікаў і ўсведамленне імі сябе ў якасці банкаўскіх служачых. Разам з тым, ужо тады «Беларусбанк» узаемадзейнічаў з замежнымі партнёрамі, і каб гэтыя адносіны будаваліся «на роўных», трэба было адпавядаць высокім стандартам. Пра кампанію мяркуюць па тым, як паводзяць сябе яе супрацоўнікі нават па-за межамі працы. Тады наспела неабходнасць у стварэнні дакумента, які б вызначыў асноўныя карпаратыўныя банкаўскія каштоўнасці, этычныя нормы і правілы прафесійных паводзін супрацоўнікаў ААТ «ААБ Беларусбанк». Ім стаў Кодэкс прафесійнай этыкі. У яго стварэнні прымалі ўдзел многія калектывы структурных падраздзяленняў банка. Праз дзесяцігоддзе (у 2010 і 2012 гадах) у Кодэкс уносіліся актуальныя дапаўненні. Нарэшце наспела неабходнасць перапрацаваць дакумент больш грунтоўна, бо многае змянілася, банк трансфармаваўся ў холдынг. Так, у красавіку 2016-га новы Кодэкс быў узгоднены Праўленнем банка і зацверджаны Наглядальным саветам.

— Сёння многія кампаніі выкарыстоўваюць карпаратыўныя кодэксы паводзін для павышэння эфектыўнасці кіравання і падтрымання рэпутацыі. У ім апісваюцца  маральныя абавязацельствы кампаніі ў дачыненні да сваіх супрацоўнікаў, кліентаў, грамадства ў цэлым, а таксама чаканні кампаніі ў дачыненні да супрацоўнікаў. З гэтых пазіцый, якая роля і прызначэнне Кодэкса работніка банкаўскага холдынгу? У якіх выпадках ён можа быць прыменены?

— Наш Кодэкс у першую чаргу закліканы павысіць узровень адказнасці і эфектыўнасці выканання супрацоўнікамі банка сваіх службовых абавязкаў, адпаведна, узровень карпаратыўнай культуры ў цэлым. Веданне і выкананне супрацоўнікамі палажэнняў Кодэкса з’яўляецца адным з крытэрыяў ацэнкі якасці іх прафесійнай этыкі і службовых паводзін. Апошняе ўплывае на развіццё кар’еры супрацоўнікаў, улічваецца пры прызначэнні на пасаду кіраўніка. Што датычыцца прымянення Кодэкса, то ён суправаджае спецыялістаў банкаўскага холдынгу з першага дня іх прыёму на работу. Яго нормы і пастулаты ляжаць у аснове канцэпцыі якасці абслугоўвання нашых кліентаў, фірменным стылі, улічваюцца пры вырашэнні спрэчных і канфліктных сітуацый. Кодэкс фарміруе імідж работніка банка: пачынаючы з таго, як ён выглядае, і заканчваючы тым, што і як ён гаворыць.

Палажэнні Кодэкса распаўсюджваюцца на ўсіх работнікаў «Беларусбанка», яго ўнітарных прадпрыемстваў, даччыных гаспадарчых таварыстваў і іх унітарных прадпрыемстваў. Асаблівая адказнасць за яго выкананне ляжыць на кіраўніках, паколькі іх абавязак — падаваць прыклад бясспрэчных паводзін і падтрымліваць у калектыве атмасферу адкрытых стасункаў, у якой прыхільнасць да прынцыпаў этыкі з’яўляецца прыярытэтам у любой сітуацыі.

— Лічыцца, што кодэксы прафесійнай этыкі павінны фармуляваць строгія нормы паводзін членаў прафесій. «Беларусбанкаўскі» Кодэкс такі?

— На самой справе кодэксы закліканы вырашаць самыя розныя задачы. Адны — выкарыстоўваюцца, каб прадэманстраваць, што канкрэтная група людзей з’яўляецца прафесіяй. Іншыя — абвяшчаюць звод ідэалаў (часцей недасягальных), да дасягнення якіх члены прафесіі павінны імкнуцца і якімі яны павінны кіравацца ў сваёй практыцы. Трэція — носяць дысцыплінарны характар, вызначаючы мінімум умоў, якія павінен выконваць член прафесіі. Калі ж член прафесіі не выконвае гэты мінімум, ён караецца, і найбольш сур’ёзнае пакаранне — гэта выключэнне са складу прафесіі. І нарэшце, існуюць адзіныя кодэксы, якія ўключаюць і звод ідэалаў, і пералік дысцыплінарных правіл, і нормы прафесійных паводзін. Да іх ліку адносіцца і наш.

У яго аснове ляжаць місія і каштоўнасці банка: высокі прафесіяналізм, паважлівыя адносіны да кліентаў і калег, строгае выкананне патрабаванняў заканадаўства і ўнутраных палітык банка, непрымальнасць карупцыі любых іншых незаконных дзеянняў.

У рэшце рэшт, Кодэкс — гэта яшчэ і імідж. Яго наяўнасць гаворыць пра сур’ёзнасць арганізацыі і яе намераў у дачыненні да супрацоўнікаў, кліентаў, партнёраў.

— Джэймс Боумэн, выдавец кнігі «Межы этыкі ў грамадскім кіраванні», вылучае тры прыкметы ўдалага Кодэкса прафесійнай этыкі: ён забяспечвае кіраванне паводзінамі; яго можна прымяніць да многіх спецыяльнасцей унутры прафесіі; ён прапануе эфектыўныя сродкі для таго, каб забяспечыць выкананне прадпісваемых нормаў. На Ваш погляд, ці адпавядае гэтым прыкметам Кодэкс прафесійнай этыкі работнікаў банкаўскага холдынгу?

 З часоў Хамурапі, Маісея і Гіпакрата заканадаўцы і выканаўцы зыходзілі з таго, што «лягчэй паступаць правільна, калі ведаеш, што правільна». Кодэкс прафесійнай этыкі як раз і закліканы расказаць супрацоўніку, як ён павінен дзейнічаць у розных умовах і сітуацыях (у зносінах з калегамі, кліентамі, партнёрамі), каб адпавядаць званню «работнік банкаўскага холдынгу», не падрываць дзесяцігоддзямі здабываемы імідж і рэпутацыю банка. Наш Кодэкс не ўтрымлівае якіх-небудзь невыканальных і нерэальных патрабаванняў. Адной з задач яго распрацоўшчыкаў былі максімальная набліжанасць дакумента да рэальнага жыцця, магчымасць выканання ўсіх правіл і нормаў. Нарэшце, самае галоўнае, што павінен разумець кожны супрацоўнік банкаўскага холдынгу — гэта тое, што, нават пакідаючы сцены рабочага офіса, усе мы застаёмся прадстаўнікамі «Беларусбанка». Ад нашага пазіцыянавання саміх сябе залежаць адносіны да банка ў цэлым.